تماس ۶۱ ۳۴ ۸۸ ۴۰ ۰۲۱

آدرس بلوار کشاورز، نبش خیابان ۱۶آذر، پلاک ۷۸ ، واحد ۴۰۱

۲ مدل کاربردی در نقشه سفر مشتری (بخش دوم)

محتوای هوشمند > مقالات > ۲ مدل کاربردی در نقشه سفر مشتری (بخش دوم)
تصویر شاخص نقشه سفر مشتری

پی‌نوشت: در قسمت اول ، مدل کلاسیک ACC (آگاهی – اعلام حضور – تبدیل) به عنوان یکی از مدل‌های نقشه سفر مشتری (Customer Journey) معرفی شد. مدل ACC برگرفته از مدل بازاریابی سنتی به نام قیف خرید می‌باشد که با توجه به بازار دیجیتال به‌روز شده است.

مدل ۵ مرحله‌ای سفر مشتری (۵-Stage Model)

برای مشتریان آنلاین، مدل ۵ مرحله‌ای سفر مشتری پیشنهاد داده می‌شود که می‌تواند در موفقیت بازاریابی دیجیتال، نقش مهمی داشته باشد. سه مرحله‌ی اول این مدل، با مدل ACC یکسان می‌باشد و فقط در انتها دو مرحله‌ی نگه‌داری (Retention) و وفادارسازی (Advocacy) به آن اضافه شده است.
برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، این دو مرحله اقدامات اختیاری برای انجام دادن یا ندادن نیستند، بلکه دو فاکتور ضروری هستند.
البته در کسب و کارهای سنتی و فیزیکی، دو مرحله نگه‌داری و وفادارسازی یک مزیت محسوب می‌شوند. از اینرو هنوز هم کسب و کارهای سنتی بسیاری را می‌توان یافت که بدون توجه به این دو مرحله سرپا هستند.

نقشه سفر مشتری در بازاریابی دیجیتال

دسترسی دشوار و پرهزینه به تمامی مخاطبان در دنیای دیجیتال

در دنیای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال، دسترسی مستقیم به تمامی مخاطبان به سادگی امکان‌ٰپذیر نیست. همچنین به دلیل دسترسی آسان به رسانه‌ها و کانال‌های ارزان‌قیمت، هر بازاریاب محتوایی می‌داند که دست پیدا کردن به حجم بالای مشتریان در کوتاه‌مدت پرهزینه و در طولانی‌مدت ناپایدار است. از اینروست که دو مرحله آخر در مدل ۵ مرحله‌ای حائز اهمیت می‌شوند.
یکی از راه‌های جذب مخاطبان، بدست آوردن دل افراد معروف و تأثیرگذار جامعه است که ست‌گودین آنها را افسونگر می‌نامد زیرا آنها می‌توانند در مورد شما صحبت کنند و در نتیجه شما را به مخاطبان بیشماری معرفی کنند. همچنین محتوای شما در بین مخاطبان بیشمار آنان پخش می‌شود.

افزودن مراحل نگه‌داری و وفادارسازی مشتری به مدل کسب و کارهای آنلاین

در بازار دیجیتال نیز مانند بازار سنتی،‌ داشتن مشتریان وفادار نسبت به جذب مشتری جدید بسیار کم هزینه‌تر است. بنابراین بازاریابان محتوا بایستی دو مرحله نگه‌داری و وفادارسازی مشتری را به عنوان بخشی از مدل کسب‌وکار آنلاین خود قرار دهند.
اگر خدمات شما به صورت کالای فیزیکی است، یکی از اقداماتی که در راستای نگه‌داری و وفادارسازی مشتری می‌توانید انجام دهید،‌ این است که آن را با کیفیت خوب عرضه کنید و ایجاد احساس رضایت در مشتری را در لیست اولویت‌های خود قرار دهید. همچنین می‌توانید محصول را زودتر از موعد مقرر به مشتری تحویل دهید که با این کار مشتری به حامی شما تبدیل می‌شود.

ایجاد جریان دائمی از محتوای مفید

در کسب ‌و کار و یا بازاریابی مبتنی بر محتوا، نگه‌داری و وفادارسازی مشتری به معنای داشتن یک جریان دائمی از محتوای مفید است که به منظور حفظ ارتباط با مشتری تولید می‌شود. فراموش نکنید حامیان شما گاهی نیازمند محتوای ویروسی یا قابل انتشار از جانب شما هستند تا در بین اطرافیانشان انتشار دهند و در مورد آن صحبت کنند.

پس تولید محتوای مناسب، نه تنها منجر به رضایت مشتریان می‌شود ، بلکه دو دستاورد زیر را هم در پی دارد:
• اول اینکه جریان دائم از محتوای به‌روز، باعث حفظ مشتریان خواهد شد.
• دوم اینکه طراحی و تولید محتواهایی با قدرت انتشار بالا و رساندن آن به دست مشتریان وفادار، موجب توزیع هر چه بیشتر آن در میان افراد می‌شود.

منبع: Webmindset

 

صدیقه نظری هستم…

2 thoughts on “۲ مدل کاربردی در نقشه سفر مشتری (بخش دوم)

  1. سلام
    ما به همراه یک گروه از متخصصین حوزه وب گروه تلگرامی جامعه وبمستران
    ایران را لانچ کردیم.
    با توجه به اینکه شما هم در این زمینه فعال هستید خوشحال می شیم به ما بپیوندید تا تعاملات
    مفیدی باهم داشته باشیم
    لینک گروه خدمتتون
    https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *