محتوا پادشاه است عنوانی است که نویسنده وب سایت scrunch برای پرداختن به دلایل اهمیت محتوا در عصر حاضر و خصوصا در بحث بازاریابی دیجیتال انتخاب کرده است. زمان حدودی برای مطالعه این مطلب ۴ دقیقه است.
بازاریابی محتوا یک مفهوم جدید در دنیای بازاریابی دیجیتال نیست، اما باید پذیرفت امروزه اهمیت آن نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. آری بدون شک در دنیای امروز محتوا پادشاه است و بهطور چشمگیری در صدر توجه همه راهبردهای بازاریابی دیجیتال قرار گرفته است، محتوا امروز یک عنصر حیاتی است که میتواند نتایج بزرگ و ارزشمندی را برای کسبوکارها به ارمغان بیاورد.
در بازاریابی محتوا رویکرد ثابتی که برای تمام شرایط مناسب باشد وجود ندارد، در عوض تمرکز روی تولید محتواهای منحصربهفرد، با کیفیت و معتبر است، بهطوریکه برای مشتری شما سرگرمکننده، مفید و جذاب باشد. اگر این هدف محقق شود تاج پادشاهی بر سر شما گذاشته خواهد شد. از متن، ویدئو و تصاویر تا اینفوگرافیک ها، نظرسنجیها، وبینارها و پادکستها، هرکدام که رسانه مورد علاقه شما باشد، مهم آن است که از قابل اشتراک بودن و مرتبط بودن آن با کسبوکار و صنعت مورد نظر خود اطمینان یابید.
پس حالا بیایید بررسی کنیم، چرا محتوا پادشاه است
۱٫ محتوا برای جستجوگرها بسیار مهم است
محتوای باکیفیت و جدید که از جای دیگر کپی نشده باشد (منحصربهفرد) به دو دلیل روی برند کسبوکار و رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر تأثیر معنیدار دارد: اول اینکه محتوای منحصربهفردی که به طور منظم در ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه منتشر شده باشد، دارای لینکهای داخلی به سایر مطالب مرتبط سایت باشد و کلمات کلیدی به شکل مناسبی جایگذاری شده باشند به رتبه سایت شما در جستجوهای مرتبط کمک میکند. یک رتبه بالا در جستجوهای اینترنتی باعث میشود برند شما به مشتریان دیجیتالی بیشتری در فضای وب معرفی شود مشتریانی که عموماً مرتب با صنعت و کسبوکار شما نیز میباشند و برای تأمین نیاز خود اقدام به جستجو در فضای وب میکنند. دوم، تولید منظم و پیوسته محتواهای ارزشمند و مناسب برای شما یک اعتبار و قلمرو ایجاد میکند که به واسطه آن سایتهای دیگر نیز به شما لینک میدهند و این مهم، فرصتها و مشتریان ارزشمندی را برای شما خلق میکند.
۲٫ محتوا تعاملات برند شما را گسترش میدهد
محتوای خوب، خواه آنکه یک پست در سایت باشد یا یک رسانه اجتماعی بروز و پویا باشد، باعث میشود مشتریان با برند شما ارتباط و تعامل برقرار کنند، فارغ از اینکه آن را بشناسند یا خیر. محتوای شما اگر واقعاً خوب باشد باعث میشود کاربران برای مطالعه آن وقت صرف کنند تا پیام برند و محتوای شما را دریافت کنند و احتمال دارد برای آن محتوا کامنت بگذارند، لایک کنند و یا قسمتی از آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند. در عوض اگر محتوای شما خوب نباشد، کاربران از آن عبور میکنند و محتوای شما در سطل زباله بزرگ فضای مجازی محو خواهد شد. برای افزایش درگیری و تعامل با برندتان و ارتباطگیری سریعتر با مشتریان از طریق بازاریابی محتوا، باید مطمئن شوید که تمام محتواهای شما در رسانههای اجتماعی نیز منتشر میشوند و به سهولت توسط دیگران به اشتراک گذاشته میشوند.
۳٫ محتوا مخاطبان و فروش بیشتری را ایجاد میکند
محتوای خوب، آگاهی از برند و اعتبار را در یک بازار حتی اشباع برای شما به ارمغان میآورد. محتوای خوب پادشاه است چون مخاطبان بیشتری را در معرض برند شما قرار میدهد درنتیجه باعث ایجاد مشتریان اولیهای میشود که برای اولین بار با محصولات و خدمات شما آشنا میشوند و این فروش شما را نیز افزایش می دهد. محتوای خوب از یک فروشنده یا آگهی تبلیغاتی میتواند بهتر باشد چون این فرصت را به مشتری میدهد بدون اینکه در معرض پرحرفیهای یک فروشنده قرار بگیرد یا یک پیام تبلیغاتی مزاحم را ناخواسته دریافت کند بلکه با خواست و اراده خود با برند شما تعامل برقرار کند. از طرفی غرق کردن مشتریان در محتواهای محصول محور نیز میتواند تأثیر منفیای در رابطه مشتریان با برند شما بگذارد، در حالیکه یک محتوای خوب و به اندازه، این رابطه را به سرعت تقویت میکند چراکه از مشتری به مشتری دیگر منتقل میشود.
۴٫ محتوا به محصولات و خدمات شما ارزش اضافه میکند
محتواهایی که تولید ارزش میکنند معمولاً از جانب مشتریان مورد پذیرش قرار میگیرند چراکه یا مشکلی در زندگی آنها را حل میکند و یا چیزی جدید را به آنها میآموزد. ارزش یک دارایی نامحسوس است که ارزش پولی مستقیم ندارد، بااینحال عنصری حیاتی و بسیار ارزشمند برای مدل کسبوکار و تقویت رابطه مشتری و برند است. محتواهایی که برای مشتریان، بوسیله آموزش محصولات و خدمات از طریق پستهای سایت، ویدئوهای آموزشی و وبینارها، خلق ارزش میکنند، بسیار ایده آل و ارزشمند هستند.
۵٫ محتوا ترافیک سایت شما را افزایش افزایش می دهد
یک محتوای خوب، باکیفیت و اصیل نهتنها برای ارتقا رنک سایت در موتورهای جستجو مهم است، همچنین یک روش عالی برای هدایت ترافیک (میزان مراجعه) به سمت سایت شما و نگه داشتن مشتری در سایت، برای مدت طولانیتر نیز میباشد. برای مثال سایتی که فقط یک صفحه اصلی و یک صفحه تماس با ما دارد، نرخ پرش bounce rates ( نرخ کسانی که سایت را میبندند و دیگر دنبال نمیکنند) بسیاری بالایی دارند، تعداد بازدید کمی دارند و مشتریان خیلی کم با آن سایت و برند تعامل پیدا میکنند. در حالیکه سایتهایی که علاوه بر صفحات مرسوم، یک صفحه وبلاگ سرشار از محتواهای خوب، با کیفیت و آگاهی دهنده در خصوص محصولات و خدمات دارند، در مخاطبان خود احساس رضایت ایجاد میکنند و آنها را تشویق میکنند تا صفحات دیگر را نیز ببینند و در سایت شما مشارکت و تعامل بیشتری داشته باشند.
در این مقاله کوتاه تلاش شد مهم ترین دلایل اهمیت محتوا در بازاریابی دیجیتال بیان شود بدون شک این مطلب با بیان نظرات و دیدگاه های شما کامل تر می شود. بنظر شما آیا محتوا واقعا پادشاه است؟ دلایل شما برای اینکه محتوا پادشاه است، چیست؟ نظرتان را همینجا برای ما و مخاطبان محتوای هوشمند بنویسید.
منبع: وب سایت scrunch
