تماس ۶۱ ۳۴ ۸۸ ۴۰ ۰۲۱

آدرس بلوار کشاورز، نبش خیابان ۱۶آذر، پلاک ۷۸ ، واحد ۴۰۱

رفتار مصرف‌کننده چیست و در بازاریابی محتوا چگونه از آن استفاده می‌شود؟

محتوای هوشمند > مقالات > رفتار مصرف‌کننده چیست و در بازاریابی محتوا چگونه از آن استفاده می‌شود؟
تصویر شاخص رفتار مصرف کننده

یکی از اهداف اولیه بازاریابی محتوا، تغییر یا بهبود رفتار مصرف‌کننده است. بنابراین در این مقاله به بررسی مفهوم رفتار مصرف‌کننده خواهیم پرداخت.

طبق گفته کاردس Kardes در کتاب رفتار مصرف‌کننده ، این واژه سال‌هاست که تعریف سنتی، کوتاه و مختصر زیر را دارد:
رفتار مصرف‌کننده ‌(رفتار خریدار) به معنی مطالعه‌ی فرآیند چگونگی تصمیم به خرید مصرف‌کننده است.

اگرچه این تعریف درست است اما برای بازاریاب محتوایی که تلاش می‌کند تا با استفاده از بازاریابی محتوا بر رفتار مصرف‌کننده نفوذ کند، مفید و یا الهام‌بخش نیست. بنابراین کاردس تعریف دقیق‌تر و با جزییات بیشتری از رفتار مصرف‌کننده را ارئه می‌دهد:
رفتار مصرف‌کننده شامل تمام فعالیت‌های مصرف‌کننده است که مرتبط با خرید، استفاده و همچنین دسترسی به محصولات و خدمات است. تمامی این موارد نیز شامل احساسات، حالات روحی و پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کننده می‌شود که این فعالیت‌های مصرف‌کننده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اگر قصد دارید در آزمون درس بازاریابی محتوای دانشگاهتان شرکت کنید، تعریف بالا می تواند برایتان مفید باشد. اما اگر بازاریاب محتوا هستید، به تعاریف کاربردی بیشتری از مفهوم رفتار مصرف‌کننده نیاز دارید.

نمودار زیر یکی از تعاریف کاربردی رفتار مصرف‌کننده است که هر بازاریاب محتویی تلاش می‌کند تا آن را بهبود ببخشد:

رفتار مصرف کننده در بازاریابی محتوا

بنابراین، به عنوان یک بازاریاب محتوا، پیش از شروع به طراحی برنامه بازاریابی محتوا، توصیه می‌شود نگاهی به نمودار فوق بیاندازید زیرا حائز اهمیت است بدانیم که کدامیک از اجزا رفتار مصرف‌کننده را در راستای اهدافمان می‌خواهیم تغییر دهیم و یا بهبود ببخشیم.

منبع: Webmindset

صدیقه نظری هستم…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *