تماس ۶۱ ۳۴ ۸۸ ۴۰ ۰۲۱

آدرس بلوار کشاورز، نبش خیابان ۱۶آذر، پلاک ۷۸ ، واحد ۴۰۱

چطور رسانه‌های اجتماعی را در فرآیند بازاریابی محتوا بگنجانیم؟

محتوای هوشمند > مقالات > چطور رسانه‌های اجتماعی را در فرآیند بازاریابی محتوا بگنجانیم؟
تصویر شاخص رسانه‌های اجتماعی

با وجود اینکه بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی دارای نقاط هم‌پوشانی هستند، اما اساساً با هم متفاوت‌اند. در واقع محتوا را می‌توان برای پیش‌برد رسانه‌های اجتماعی لازم دانست؛ این در حالی است که رسانه‌های اجتماعی یکی از ضروری‌ترین بخش‌های بازاریابی محتوا هستند.

دو فرایند زیر، کلیدی‌ترین نکات بازاریابی محتوا هستند:
• گوش دادن به مخاطبین برای آگاهی از دغدغه‌ها و علاقمندی‌هایشان و سپس تولید محتوای جذاب و مرتبط با آنها
• توزیع و پخش محتوا در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی موفق، تنها با یک فرایند قوی بازاریابی محتوا آغاز می‌شوند و از آنجایی که در هر کسب و کاری برای شنیدن صدای مخاطب از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود، بهتر است قبل از شروع به کار، نکات زیر را مطالعه کنید:

۱. مرکز محتوا

وبلاگ و یا وب‌سایت شما بدون شک مرکز استراتژی بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی شماست. زیرا رسانه‌های اجتماعی مکانی هستند که می‌توانید از طریق آنها مخاطبین خود را برای برقراری یک ارتباط عمیق به پلتفرم رسانه‌ای که متعلق به خودتان است، هدایت کنید.

۲. منابع کافی و مناسب برای حضور مستمر

اگر به شکل قدیمی و ناکارآمدی در پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارید، بهتر است بدانید نبودنتان بسیار بهتر از حضور شماست. بنابراین قبل از اینکه به پلتفرم‌ها بپیوندید، بهتر است بررسی کنید که آیا منابع کافی برای حضور مستمر در آنجا را دارید یا خیر.

۳. برنامه‌ریزی محتوا

قبل از ورود به رسانه‌های اجتماعی بایستی بدانید چرا شما در یک پلتفرم خاص حضور دارید و در آنجا چه چیزی را ارائه خواهید کرد؟

نکته کلیدی: اگر به تازگی می‌خواهید برنامه بازاریابی محتوا تنظیم کنید و در رسانه‌های اجتماعی فعالیتتان را آغاز کنید، بهتر است آن را در مقیاس کوچکی شروع کنید و پلتفرم‌های اجتماعی شناخته شده نظیر تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و یوتوب را در نظر بگیرید و همچنین بررسی کنید که بیشترین مخاطبین هدف شما در کدامیک حضور بیشتری دارند.

عناصر کلیدی در برنامه ریزی برا

قبل از ورود به رسانه‌های اجتماعی بایستی بدانید چرا شما در یک پلتفرم خاص حضور دارید و در آنجا چه چیزی را ارائه خواهید کرد؟

قبل از ورود به رسانه‌های اجتماعی بایستی بدانید چرا شما در یک پلتفرم خاص حضور دارید و در آنجا چه چیزی را ارائه خواهید کرد؟

 

محتوای رسانه‌های اجتماعی

همان‌طور که در تیتر بالا اشاره شد، برای دست یافتن به بهترین نتایج، بهتر است برای هر کانالی که در دسترس دارید برنامه اختصاصی تدوین کرده باشید. اینکه شما می‌توانید هر محتوایی را در شبکه‌ها و کانال‌هایی که دارید منتشر کنید، بدین معنی نیست که لزوماً باید این کار را انجام دهید.
پیشنهاد می‌کنیم که جهت رسیدن به یک برنامه مشخص برای رسانه‌های اجتماعی، به سوالات زیر پاسخ دهید.

هدف از کانال مربوطه چیست؟

شما بایستی برای داشتن هر کدام از این کانال‌ها دلیل موجهی داشته باشید. اینکه صرفاً بخواهید فالوئر بیشتری به دست بیاورید دلیل کافی و خوبی نیست، اما اینکه بخواهید برند را در فیسبوک یا اینستاگرام برای مشتری معرفی کنید و ترافیک ایجاد شده را به سمت وب‌سایتتان سوق دهید ایده خوبی است.
نکته مهم در اینجا این است که محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی ابزاری است که کاربر را به نحوی برای مرحله بعدی فرایند خرید سوق می‌دهد. بدین معنا که آنها را از فالوئر بودن در فیسبوک به بازدیدکننده وب سایت و یا هرچیزی که هدف شماست تبدیل می‌کند.

منظور از عملکرد مطلوب مخاطب چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد شما نیاز دارید تا مشخص شود در هر کانالی به چه واکنش و رفتاری از مخاطب نیاز دارید؟ می‌خواهید مطلب شما را انتشار دهد؟ کامنت بگذارد؟ از وب سایت شما بازدید کند و یا در جایی ثبت‌نام کند؟

نوع مشخص محتوایی که مخاطب انتظار دارد در این کانال دریافت کند چیست؟

محتوایی که در هر رسانه اجتماعی قصد انتشار آن را دارید مشخص کنید. در نظر بگیرید که بایستی هر محتوا متناسب با آنچه مخاطب از آن کانال انتظار دارد تولید شود. به این فکر کنید که مخاطبان در هر کانال به چه نوع محتوایی نیازمند هستند و چطور می‌توانید به آنها کمک کنید. آیا قرار است این کار با انتشار مطلب، عکس یا فیلم صورت بگیرد؟ بهتر است برای این منظور پست‌های هفته‌های پیش را بررسی کنید تا به این نتیجه برسید چه موضوعات و قالب‌هایی از محتوا برای مخاطب شما مفید و جذاب است.

لحن درست برای این کانال چیست؟

همزمان با اینکه تصمیم میگیرید چه موضوعات و قالب‌هایی از محتوا را برای مخاطب آماده کنید، بهتر است به این هم فکر کنید که برای کانال خود چه لحنی را پیش بگیرید؟ دوستانه؟ خنده دار و یا محاوره ای؟ شاید هم مایل باشید فضای محتوای حرفه‌ای خود را داشته باشید.

سرعت ایده آل در نشر محتوا چقدر است؟

باید هوشمندانه رفتار کرد و دانست که قرار است در هر کانال چه طور دست به انتشار محتوا بزنید؟ چه تعداد از محتوا در هر روز یا هفته برای هر کانال مناسب است؟ چه ساعتی از شبانه روز برای اینکار بهتر است؟ برای مثال شما زمان بندی‌های متفاوتی برای انتشار محتوا در فیسبوک، توئیتر و یا اینستاگرام خواهید داشت. تیم CMI به این نکته پی برده است که یک یا دو پست در فیسبوک؛ رصد کردن دائم توئیتر و گذاشتن یک پست هر روزه در لینکدین بهترین عملکرد در بازاریابی محتوای دیجیتال را در پی دارد. اما بایستی گفت چنین چیزی برای همه شرکت‌ها یکسان نیست و بهتر است برای زمان بندی در خصوص انتشار محتوا برای مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی زمان بگذارید.

نکته کلیدی: اجازه بدهید اهداف شما در خصوص نوع برنامه ریزی در رسانه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند. برای مثال اگر هدف شما از بازاریابی محتوا ثبت‌نام از طریق ایمیل است آیا بایستی تمام پست‌های وبلاگ تان را در فیسبوک و توئیتر انتشار دهید؟ وقتی مخاطبین شما می‌توانند هر روز همه محتواهای شما را از طریق شبکه‌ های اجتماعی مشاهده کنند چه دلیلی دارد که برای ثبت نام و پیگیری کسب و کار شما از ایمیل استفاده کنند؟
به این فکر کنید که چه طور با محتوای رسانه‌های اجتماعی مخاطب را به اصطلاح قلقلک دهید. به این ترتیب او را برای هدف بازاریابی خود آماده کرده‌اید.

وب‌سایت CMI در رسانه‌های اجتماعی

یک مثال از وب سایت CMI

در طی هفت سالی که وب‌سایت CMI در حال رشد بوده، همزمان رسانه‌های اجتماعی آن نیز راه اندازی شده است. در ابتدا فعالیت و حضور آنها در رسانه‌های اجتماعی بدون برنامه‌ریزی و تصادفی بوده، در حالیکه کم کم و در طی سال‌ها استراتژی و برنامه درخور و مناسبی را برای فرایند بازاریابی محتوایش رقم زده است.
در اینجا به بررسی برخی از کانال‌های کلیدی ایم وب‌سایت در رسانه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت که در این خصوص به هر دو موضوع محتوا و نحوه انتشار آن اشاره خواهیم کرد.

توئیتر

مؤسسه CMI هر روز در توئیتر فعال است. آنها اندیشه‌هایشان را در قابل محتواهایی که خودشان تولید کرده‌اند، در آنجا منتشر می‌کنند. گرچه مطالب موردعلاقه‌شان را هم به صورت هفتگی منتشر می‌کنند. آنها از سال ۲۰۱۳ تا کنون، در توئیتر به معرفی سخنرانان و رویداداهای سالانه Content Marketing World می‌پردازند. ضمن اینکه این کار کمک می‌کند تا در تمام طول سال با مخاطبین خود در این خصوص در ارتباط باشند.
توئیتر هم در زمان چت و هم در دیگر مواقع کمک می‌کند تا جامعه‌ای از افراد تأثیرگذار جامعه و دیگر مخاطبینی که به ما اعتماد دارند را هر روز توسعه دهیم. این جامعه آنلاین در بسیاری از موارد به ما در شکل‌دهی تلاش‌ها و مطالبی که هر روز در وبلاگ‌مان بارگزاری می‌کنیم، یاری می‌رساند.

لینکدین

در لینکدین به کمک گروه CMI LinkedIn، بر رویدادهای اصلی که در این صنعت اتفاق میفتد تمرکز دارند. اشاره شدکه تمایل این گروه به تولید محتوای خاص در خصوص استراتژی بازاریابی محتوا برای شاغلین در این صنعت است. همچنین در این فضا در خصوص ایده‌هایی که در مجلات و یا رویدادهایشان دارند صحبت می‌شود. اینکار به آنها کمک میکند تا علاقمندی ها و نیازها را در این خصوص اندازه گیری کنند و تلاش خود را برای تعمین آنها تنظیم کنند. همچنین با انتشار مداوم و فعال مطالب معمولی در این فضا به مخاطبین خود این حس اطمینان را می‌دهند که به عنوان مرجع بازاریابی محتوا مطالب منتشر شده در لینکدین هستند.

فیسبوک

اینجا مکانی‌ است که آنها مطالب سرگرم کننده را منتشر می‌کنند. (آیا بعد از این همه مدت نمی‌توان گفت که فیسبوک برای همین کار است؟). فیسبوک این گروه جایی برای انتشار اخبار، رویدادها و مثالی از یک بازاریابی محتوا به صورت هفتگی است. آنها اینکار را به صورت انتشار اخبار و موضوعات هیجان انگیز در خصوص بازاریابی محتوای دیجیتال انجام می‌دهند. همچنین یک تیم شوخ‌طبع در این قسمت دارند که کمک می‌کند تا شخصیت CMI را به درستی نشان دهند. انتشار هفتگی یک نمونه از بازاریابی محتوای برندهای مختلف به آنها و مخاطبین این موقعیت را داده تا کار دیگر کسب و کارها را هم ببینند و درباره آن فکر کنند.

اسلایدشیر (Slide Share)

آنها معمولاً ماهانه سه الی چهار مطلب در اسلاید شیر درج می‌کنند. این مطلب که از نوع ارائه می‌باشد در این رسانه اجتماعی مورد اقبال است و به آنها کمک می‌کند تا از ترکیب این ارائه‌ها، استراتژی بازرایابی محتوای خود را بازبینی کنند و در جهت تولید محتواهای جدیدتری برآیند. از آنجا که تمام محتوای آنها در CMI انحصاری هستند، انتشار در اسلاید شیر کمک می‌کند تا مخاطبین آنها یک دید کلی نسبت به چیزهایی که تولید کرده اند، داشته باشند. آنها نیز در قبال درخواست مخاطبین برای دانلود این محتوا تنها ایمیلشان را دریافت می‌کنند. در واقع محتواهای بلندی که در اسلایدشیر منتشر می‌کنند، بیشتر این مضمون را دارند که برای دانلود و چاپ کردن متناسب هستند و همچنین محتواهای کوتاه قالباً برای انتشار دادن دوباره توسط مخاطبین.

منبع: Contentmarketinginstitute

صدیقه نظری هستم…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *